Webbaserade företag

11 juli, 2014 0 av webmaster

Det finns många anledningar till varför man skulle vilja starta ett webbaserat företag. Kanske bor man någonstans där det inte är möjligt att ha en fysisk butik, eller så vill man fokusera på en marknad som handlar om att sälja produkter som inte är fysiska, utan elektroniska. Kanske är man intresserad av något som kräver att man når en målgrupp som är utspridd över hela landet, eller i vissa fall hela världen. Oavsett vilket så har internet gett många nya möjligheter att starta nya företag och många nya typer av företag.

Löpande redovisning

Andra saker som är viktiga för en helt nätbaserad verksamhet är företagets webbplats och övriga internetnärvaro. Även om man inte säljer fysiska produkter, utan tjänster och rådgivning, är webben idag de allra flesta företags skyltfönster mot kunderna. Om man inte har råd att koppla in en webbyrå redan från början så är det relativt lätt att sätta upp en webbplats i ett av de gratis webbpubliceringsverktyg som finns på marknaden, till exempel WordPress eller Joomla. Till WordPress finns flera gratis teman som man kan installera, vilket gör att man inte behöver kunna någon kod för att kunna skapa en snygg webbplats.

Övriga delar som man bör ta hänsyn till för företagets närvaro på nätet är sociala medier. Beroende på vilken typ av företag som man driver kan olika medier ge bäst resultat. Vanliga sociala medier att använda mot den svenska marknaden är Facebook, Twitter, Instagram och Pinterest. Ett gott råd är dock att undvika att använda Facebook som kundtjänst. Kanalen passar bättre för att hålla igång en konversation med företagets fans, samt att dela uppdateringar och bilder som kan få spridning och ge fler följare. Instagram och Pinterest fokuserar på bilder och passar därför verksamheter som har ett stort bild- och designfokus.

Många nätbaserade företag går att starta i liten skala och ofta behövs det därför ingen lokal till en början. Däremot är det viktigt att kolla upp vilka försäkringar som behövs när man jobbar hemifrån. En nätbaserad verksamhet behöver ofta dessutom ett snabbt bredband och ett lite större webbhotell som både rymmer mer information och kan hantera ett större antal besökare.