Vad är sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering (SEO) är allt som man gör på och utanför en webbplats för att den ska synas högre upp i sökresultatet för utvalda sökord. Det finns många olika tekniker för att göra det, men de två delar som man brukar dela upp sökmotoroptimering är i vad man gör på siten och vad man gör utanför.
I Sverige är Google den absolut vanligaste sökmotorn och den som de allra flesta optimerar för.
När sökmotoroptimering var nytt var sökmotorernas algoritmer väldigt oförfinade och tittade bara på sidans innehåll. Det innebar att den sida som hade ett visst ord flest gånger i texten också skulle visas högst upp i sökresultatet för det ordet. Det fungerar inte nu, sökmotorerna känner av när ett ord finns med i texten ett onaturligt antal gånger och sidan kan då ranka sämre, eller helt plockas bort ur sökresultatet för det sökordet.
Det finns över 200 algoritmer som avgör vilken plats en site ska få i sökresultatet och de tittar på både på sidans innehåll och på alla länkar som pekar till den. Det verkar dock som att det är länkarna som har störst inverkan på placeringen.
För att få länkar kunde man förut anmäla sin site till olika länkkataloger som helt enkelt är sidor som listar länkar till olika webbplatser, uppdelad per kategori. Nu protesterar dock Google mot det och det kan leda till att man blir straffad genom att plockas bort ur sökresultatet.
Ett annat sätt att få länkar var att gästblogga. Google har dock nyligen gått ut och sagt att detta inte heller är ok, om man skriver en gästbloggpost där man lägger en länk till sin site ska man lägga med en kodsnutt som gör att sökmotorerna ombeds att inte följa länken. På så vis kan besökarna som läser inlägget fortfarande leta sig vidare till siten, men den får ingen länkkraft som gör att den rankar bättre.
Så vilka länkar räknar Google egentligen när det handlar om sökmotoroptimering? Det är en intressant fråga. Själva säger de att alla länkar som leder till en site ska vara naturliga. Läsarna ska vilja länka vidare dit just för att siten har bra innehåll. De riktigt cyniska säger att alla så kallade ”länkstrategier”, som handlar om hur man ska få länkar till sin site för att påverka sökresultatet, därför strider mot riktlinjerna.
Google uppdateras ständigt med nya algoritmer
Under de senaste åren har Google släppt två stora algoritmförändringar som straffar siter som har för lite eller för dåligt innehåll och sådana där det ser ut som att länkarna är köpta. Förändringarna kallas för Panda och Penguin, eller ”Pandan” och ”Pingvinen” på svenska.
Oavsett vad som kommer att ha störst inflytande på hur siter kommer att ranka i framtiden så blir algoritmerna allt mer intelligenta och Google kommer nog att hitta sätt att se vilka som fuskar.
Om du vill ha hjälp med din sökoptimering i Google kan du vända dig till Belinger i Stockholm. De kan hjälpa dig med SEO både på webbplatsen och utanför. De vet vilken typ av SEO som Google gillar.